Kunstig intelligens og søgemaskineoptimering

Kunstig intelligens (AI) er et hot emne for tiden. Alle snakker om, hvordan AI kan ændre vores verden, og hvordan det allerede har gjort det. Men kan AI også bruges til søgemaskineoptimering på dansk? Det er dette indlæg vil forsøge at besvare.

For at svare på dette spørgsmål, lad os først se nærmere på, hvad kunstig intelligens egentlig er. Kunstig intelligens er et felt inden for computervidenskab, der handler om at skabe computere, der kan udføre opgaver, som normalt kræver menneskelig intelligence. Dette omfatter bl.a. læring, problemløsning og planlægning. Der findes mange forskellige metoder til at opnå kunstig intelligence – nogle af disse metoder bruger kun simple algoritmer, mens andre bruger avancerede maskinindlerningsmetoder såsom neural networks eller Deep Learning.

Nu vi ved lidt mere om kunstig intelligens, lad os se på søgemaskineoptimering (SEO). SEO handler i grove træk om at gøre din hjemmeside så synlig som muligt i søgemaskinerne (f.eks Google), så flere mennesker finder den og besøger den. Der findes mange måder at optimere en hjemmeside for SEO – alt fra tekniske justeringer af siden til linkbuilding-strategier til god indholdsproduktion – men formålet med SEO er altid det samme: At fange brugerens opmærksomhed og fastholde den hele vejen igennem deres rejse gennem din hjemmeside/app/etc., fra start til slut! 

Og nu vi ved lidt mere om brugen af AI i SEO optimering herunder dens.

Hvordan kan kunstig intelligens bruges i søgemaskineoptimering?

Der er mange måder, hvorpå kunstig intelligens kan bruges til at forbedre søgemaskineoptimering. 

 At bruge kunstig intelligence til automatisk at generere tekster (som f.eks blogindlæg) eller andet indhold på din hjemmeside/app – på den måde behøver du ikke engang at lave indholdet selv, computeren kan gøre det for dig!

Det er dog vigtigt at huske på, at selvom kunstig intelligens har mange fordele, så er der også nogle ulemper forbundet med dens brug – især når det gælder SEO optimering:

1. For det første er der risiko for “spamming” af søgemaskinerne med automatisk genereret indhold (fra punkt 3 ovenfor), som google og andre søgemaskiner ikke vil vise frem i deres resultater; algoritmerne bliver simpelthen for good til at true dem! 
 For det andet er der altid en risiko for “false positives”, når man bruger kunstig intelligens – altså fejlagtige resultater fra analyser eller predictions, som leder os astray i stedet for frem mod de rigtige løsninger; jo mere complex et system bliver (herunder et AI-system), desto større bliver sandsynligheden for fejl jo mindre vi ved om systemets interne logik).

Kunstig intelligens og søgemaskineoptimering – er det et match?

Nu vi ved lidt mere om brugen af AI i SEO optimering herunder dens fordele og ulemper, lad os se på, hvordan man kan bruge kunstig intelligens til at forbedre søgemaskineoptimering på dansk. 

For det første er der naturligvis stadig behov for menneskelig indsats når det gælder søgemaskineoptimering – især med hensyn til linkbuilding-strategier og god indholdsproduktion. Kunstig intelligens kan dog være et rigtig godt supplement til denne arbejdsbyrde – især når det gælder tekniske justeringer af siden eller analyse af store mængder data. 

For det andet skal man huske på, at der altid vil være en risiko forbundet med brugen af kunstig intelligens i SEO optimering – især når det gælder “false positives” fra analyser eller predictions. Dette betyder dog ikke, at man skal lade være med at bruge kunstig intelligens helt – man skal bare sikre sig, at man har styr på disse risici, før man begynder at bruge AI i sin SEO strategi.

Du kan fx selv prøve at generere SEO-tekster med en dansk AI eller gratis at sætte komma i din tekst.

Kunstig intelligens og søgemaskineoptimering – hvordan kan det forbedre min strategi?

Der er mange måder, hvorpå kunstig intelligens kan bruges til at forbedre søgemaskineoptimering. Nogle eksempler er:

1. At bruge kunstige neural networks til at analysere store mængder data og finde sammenhænge, som mennesker ikke ville have fundet. Dette kan f.eks. bruges til at finde de bedste nøgleord eller emner til din hjemmeside/app/etc., baseret på den data du allerede har indsamlet.
2. At bruge avancerede maskinindlæringsmetoder (f.eks Deep Learning) til at bygge personlige anbefalinger om, hvilke produkter eller services dine besøgende vil være interesseret i – altså en slags “smart” reklame, der viser det rigtige til det rigtige publikum på det rigtige tidspunkt! 
3. At bruge kunstig intelligence til automatisk at generere tekster (som f.eks blogindlæg) eller andet indhold på din hjemmeside/app – på den måde behøver du ikke engang at lave indholdet selv, computeren kan gøre det for dig!

Foruden disse tre punkter er der selvfølgelig mange andre muligheder for, hvordan kunstig intelligens kan bruges i søgemaskineoptimering – især når man ser på de tekniske aspekter af SEO optimering som f.eks linkbuilding og indholdsanalyse.

Afslutningsvis kan man sige, at AI kan bruges til søgemaskineoptimering på dansk. Det er dog ikke alle, der mener, at dette er en god ide.